„Najlepszy czas na działanie jest teraz”

Mark Fisher

Społeczne kryteria oceny ofert  

Ustalenie przez zamawiającego kryteriów oceny ofert, którymi będzie się kierował przy wyborze oferty najkorzystniejszej ma istotne znaczenie nie tylko na etapie oceny ofert, ale przede wszystkim na etapie ich opisywania.

Na gruncie pzp jako przykład społecznych kryteriów oceny ofert wskazuje się integrację zawodową i społeczną osób, o których mowa w art. 94 ust. 1 pzp. Wśród osób tam wymienionych są:

a) osoby niepełnosprawne w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;

b) bezrobotni w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

c) osoby poszukujące pracy, niepozostające w zatrudnieniu lub niewykonujące innej pracy zarobkowej, w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

d) osoby usamodzielniane, o których mowa w art. 140 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;

e) osoby pozbawione wolności lub zwalniane z zakładów karnych, o których mowa w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, mające trudności w integracji ze środowiskiem,

f) osoby z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego;

g) osoby bezdomne w rozumieniu ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;

h) osoby, które uzyskały w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

i) osoby do 30. roku życia oraz po ukończeniu 50. roku życia, posiadające status osoby poszukującej pracy, bez zatrudnienia;

j) osoby będące członkami mniejszości znajdującej się w niekorzystnej sytuacji, w szczególności będące członkami mniejszości narodowych i etnicznych w rozumieniu ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.

W czerwcowym numerze miesięcznika Przetargi Publiczne mec. Agnieszka Matusiak analizuje kwestie dotyczące społecznych kryteriów oceny oceny ofert. Zachęcamy do lektury! (klik)